Sweden Cryptonation

Looking for Swedes that are in to crypto and want to discuss Swedish tax rules, trading strategies, mining, networking etc

I hope we can find more swedes in the pub soon my friend! See if you can find any of your other friends in your social networks to join us, and TAKE OVER THE WORLD!

I am one of the swedes on here

Hey I am Swedish I live in LA though but I have a company in Sweden aswell and my own accountant so I might be able to help you! Just ask and ill se if I can help you!

Tja! :raised_hand: :sweden:

Hej, har du koll på hur mycket man behöver skatta på vinsten vid försäljning av bitcoins? Är det ca 30%? Jag köpte nämligen ett par bitcoins 2013 och har gjort en rätt bra vinst på dessa. Dessutom så funderar jag på att börja tradea med kryptovalutor, och då vet jag inte hur skatteverket beräknar den vinsten? Ses det som en investering i likhet med att köpa och sitta på bitcoins eller räknas det som och beskattas enligt detta (som jag har förstått att mining gör)? Sen undrar jag om du känner till hur skattereglerna ser ut i andra EU-länder? Funderar eventuellt på att flytta någonstans där det är lägre skatt på krypto och tradea och ta ut vinsten i det landet.

Hallåj! :sweden::raised_hand:

Skrev fel. Nyvaken :sleeping: Det jag undrar är alltså om skatteverket ser tradeing av kryptovalutor som investering eller arbete och hur dom beskattar respektive?

Kan vara bra att läsa till en början. Måste lägga mig nu men ger dig ett mer utförligt svar imorgon när jag vaknar.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

detta är hur de ser binära optioner vilket till grunden är ganska likt krypto

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/derivat/optioner/binaraoptioner.4.361dc8c15312eff6fd1a7af.html

korta svaret för nu är att man skattar på kapital vinst o man kan dra av skatt på förlust!
detta räknas endast på pengar som flyttas till sek (vilket anses som att du har valt att ta ut vinst eller accepterat förlust), de känns lite som en grå zon om du tar köper något i bitcoin för rent tekniskt sätt tar du ut vinst utan att flytta till svenska valuta!

Tja! Svensk boendes på Bali här. Om man skiter i skatterna, vad är bästa billigaste sättet att köpa Bitcoins på idag för oss svenskar? BTCX som jag kollade lite på precis säljer ju för fan för 42,000+ SEK just nu… känns lite väl?

Jag har köpt via kraken, mkt billigare än saffello och btcx (de tar ockerpriser för att folk inte orkar krångla). Gdax är kanske bästa valet, för då betalar du ingen kommission så länge du är market maker, men jag har inte hunnit använda det själv än.

Tack för svar!

Någon som har erfarenhet av fybse.se?
Enligt bitsek.se:

“Fyb-SE
En lite mindre marknad baserad i Singapore men som tar emot SEK.
Köp görs med banköverföring till konto i svensk bank.
Avgift: 0.8%”

Verkar väldigt billigt med bara 0.8%?

Hm, tack skall försöka sätta mig in det. Men som jag ser det, om man bara vill investera i bitcoins så är alltså bästa valet att köpa en bitcointracker via en ISK på avanza (BITCOIN XBT). Det tar ju sjuka avgifter (2.5%/år) men med tanke på hur låg skattesatsen är på en ISK så är det klart fördelaktigt om man gör en vinst. Detta förutsätter ju förstås att priser går upp, för om priset går ner så kan inte dra för förlust på ISK.

That is a ripoff, I’d just buy it with coinbase and then use bittrex.

In my opinion you shouldn’t look for a Swedish site because it feels they’d rip you off (as I looked at one site and they charged a shitload for BTC). Just use global (coinbase) and bittrex for example.

If you do a bank transfer to coinbase, there is no fee. Then access that money you sent via GDAX (they are connected to coinbase) and then u basically get fee less BTC.

So you are saying that if I’d transfer the money to a EUR account that you don’t get taxed on it?

Here is one more (btw i’m Major Rex in youtube :wink: )

Nice to see more Swedes here , hej på er grabbar :smiley:

I also use Coinbase + Bitstamp, they are the easiest and safest. Then if i want to buy something else i send BTC to Bittrex or other places.
Waiting to get my Ledger Blue :smiley:

Good to see more Swedes!

Kul att vi är så många :grinning: